Wees duidelijk en haal vrijwilligers binnen

10-04-2019

Duidelijk zijn is belangrijk bij het werven van vrijwilligers. Als organisatie denken we zelf meestal dat we erg duidelijk zijn, maar voor de buitenwereld is vaak niet zo helder wie we zijn en wat we doen.

Wat is je missie en achterliggende visie? Kortom. Wat is het "waarom" van jouw organisatie? Met dat "waarom" kun je betrokkenheid creëren bij mensen die dezelfde waarden hebben.
Mensen willen weten waar ze aan toe zijn. Ze zoeken naar houvast, iets waarmee ze kunnen beslissen. Is het de moeite waard en wil ik meer weten of ga ik verder scrollen?

De potentiële vrijwilliger heeft vragen over zichzelf. Past het bij mij, past het in mijn leven, ga ik het echt wel leuk vinden? En wat als het tegenvalt, kan ik dan nog terug?
Bovendien betekent vrijwilligerswerk ook een reeks onbekende stappen. Je moet naar de organisatie toe, kennismaken, nieuwe dingen leren en nieuwe mensen ontmoeten. Je weet niet hoe de manieren zijn, wat er van je verwacht wordt en of je wel binnen de groep zult passen. Allemaal drempels waarop iemand kan afhaken.

Daarom kun je niet duidelijk genoeg zijn als organisatie.

Hoe zorg je voor duidelijkheid? Dat kan in alles wat je doet. In je vacature die bij ons op de website staat. Op je eigen website, social media etc.

In een vrijwilligerswerkvacature kun je gedetailleerd uitleggen hoe het er aan toe gaat wat jullie cultuur is. Laat bijvoorbeeld zien hoe de dag van een vrijwilliger er uit ziet. Benoem ook de dingen die minder aantrekkelijk zijn. Vertel stap voor stap hoe het aanmeldproces verloopt en wat de vrijwilliger daarin kan verwachten.

Op social media is duidelijkheid in je profiel een must. Zorg dat mensen in een opslag snappen wat je doet.
Door duidelijk te zijn, haal je drempels weg en is de stap voor iemand om zich aan te melden kleiner.